Twee agen op het heli platform - Reisverslag uit Uummannaq, Groenland van Gert Polet - WaarBenJij.nu Twee agen op het heli platform - Reisverslag uit Uummannaq, Groenland van Gert Polet - WaarBenJij.nu

Twee agen op het heli platform

Door: wnfgert

Blijf op de hoogte en volg Gert

19 Maart 2010 | Groenland, Uummannaq

Het plan is om de beelden met een helikopter op een ijsberg die hier voor het dorp ligt te plaatsen.

De laatste twee dagen zijn we op het helikopter platvorm aan het werk geweest. De twee beelden moesten opgebouwd worden. Ze bestaan uit een frame van stalen pijpen met doek er tussen gespannen. De kinderen uit het dorp hebben tekeningen op die doeken gemaakt. Elk beeld stelt de zweep voor van een Inuit waarmee de honden met sleeën in de juiste richting gestuurd worden. Het ontwerp is gebaseerd op de ideeën van de Inuit hier die ze eerder met Ap Verheggen, de kunstenaar, besproken hebben.

Terwijl we bezig waren kwam er een groot schip de haven ingelopen om ingevroren vis (heilbot) op te halen. De mensen hier vertelden dat zulke grote schepen normaal gesproken hier niet eerder dan de maand juni binnen kunnen lopen. Maar omdat de baai dit jaar nog steeds niet helemaal dichtgevroren is, kon dat schip dus het haventje van Uumaannaq binnenlopen.

Het sneeuwt! En hoe! M’n jas zit vol met echte grote sneeuwkristallen! In verschillende fantastische vormen, allemaal symmetrisch. Kon je ze maar bewaren om naar te blijven kijken.

Ook moesten we het werk onderbreken omdat er een grote helikopter kwam om 75 honden op te halen. In het naburige dorp Illulissat wordt een grote hondenslee wedstrijd georganiseerd. De hondensleeën uit Uummaannaq worden alom gevreesd in Groenland, ze winnen wedstrijden vaak. En de sleeën die ingeladen werden waren dan ook van Olympische klasse; super ligt, zonder een enkel grammetje teveel eraan. De honden lieten zich tegen mijn verwachting in gemakkelijk aan boord hijsen. Een blik in de heli liet zien dat de honden rustig op de vloer lagen, slede span bij slede span gegroepeerd. Alleen was de geur niet echt fris.

Er komen ook steeds meer mensen uit het dorp een kijkje nemen. Gisterenmiddag kwamen de kinderen van het weeshuis de tekeningen die zij gemaakt hebben aan het kunstwerk bevestigen. Ze hadden zich allemaal op hun zondags best in traditionele kledij gestoken. Een paar jongens lieten zien hoe je zo’n zweep moet laten klappen. Ik vertelde over Earth Hour . En toen wilden zij ook wel een oproep doen om het licht een half uur uit te doen op 27 maart aanstaande. Dus snel werden er drie zinnen ingestudeerd en op video opgenomen. Een van deze dagen zullen we het clipje monteren en op de Earth Hour site neerzetten. Morgen of overmorgen wil Ole Jorgen Hammeken wat meer vertellen over hoe hier de omgeving aan het veranderen is, en hoe dat hun levens beïnvloed. Nu ik OJ een paar dagen meegemaakt heb denk ik dat dat een interessante videoboodschap wordt!

• 19 Maart 2010 - 17:19

Ina:

Hoi Gert,

Wat een leuke ontwikkelingen weer de laatste dagen en wat zien die mensen er toch fantastisch uit in die traditionele outfit.

Blij dat je die ijskristallen vastgelegd hebt, daar hoopte ik al op.

Succes gewenst met je werkzaamheden en geniet intussen lekker door!

xx

• 19 Maart 2010 - 18:37

Ina:

Hoi Gert, telefonisch ben je niet echt bereikbaar merk ik maar wel leuk om door te krijgen dat de kunstwerken intussen op de ijsberg zijn geparkeerd. Hardstikke goed!! Blij dat het is gelukt. En nu wordt het spannend hoe lang en hoe ver de ijsberg met de aandachtvragers er op onderweg zal zijn. Ik kijk er naar uit!

• 20 Maart 2010 - 14:42

Anne-Marie:

Wat mooi die ijskristallen,
    hoe komen die kinderen wees, die die tekeningen gemaakt hebben, of is het gewoon een vrij grote plaats met een weeshuis?
    Liefs van Anne-Marie

Verslag uit: Groenland, Uummannaq

Veldreis Groenland

29 Maart 2010

Qaarsut en laatste dag in Uummannaq

25 Maart 2010

Laatste dag in Uummannaq

21 Maart 2010

Het Children's Home in Uummannaq
Gert

Ik ben werkzaam bij het Wereld Natuur Fonds als themadeskundige Noordpool. Voor mijn werk ga ik over 10 dagen samen met kunstenaar Ap Verheggen naar noord-west Groenland om een groot kunstwerk op een ijsberg te plaatsen. Het kunstwerk is geinspireerd door voorwerpen die de Inuit gebruiken. Ter zijner tijd verdwijnt het kunstwerk door het smeltende ijs. Dit staat symbool voor de verdwijnende cultuur van de Inuit in het Noordpool gebied en ook het veranderen van de natuurlijke omgeving van deze mensen als gevolg van het snel opwarmen van het Noordpool gebied. Met dit kunstwerk willen we aandacht voor deze problematiek vragen!

Actief sinds 25 Feb. 2010