want tussen droom en daad staan wetten in de weg - Reisverslag uit Nuuk, Groenland van Gert Polet - WaarBenJij.nu want tussen droom en daad staan wetten in de weg - Reisverslag uit Nuuk, Groenland van Gert Polet - WaarBenJij.nu

want tussen droom en daad staan wetten in de weg

Door: wnfgert

Blijf op de hoogte en volg Gert

10 Juni 2012 | Groenland, Nuuk

….. want tussen droom en daad
staan wetten in de weg en praktische bezwaren,
(Willem Elsschot)

De aanvang van dit verslag rept over wetten, en daar zal het ook over gaan – wetten; laten we de praktische bezwaren maar even zitten.

Gaaaaaap, dat wordt een vreselijk saai verslag! Regels, geboden en verboden; daar willen we zo min mogelijk mee te maken hebben en, wat heeft dat nou met natuurbescherming te maken?

Een collega van WWF-India, werkzaam voor een tijger project, vertelde me eens dat het bij de bescherming van tijgers om twee fundamentele zaken gaat: de boswet en de landgebruikswet. Als daar iets niet goed zit of aan schort, dan wordt het welhaast onmogelijk om een tijger populatie overeind te houden. Een eye opener. Of we het nou leuk vinden of niet. En zo is het ook in het Arctisch gebied – want dit verhaal gaat over het Arctisch gebied en de locatie is dit keer Nuuk.

Nuuk? De hoofdstad van Groenland – het grootste eiland ter wereld, voor 90% bestaand uit een gigantische ijskap van hier en daar kilometers dik, waar zo’n 55.000 mensen wonen en ongeveer 4x zoveel sledehonden, het land dat het grootste nationale park ter wereld heeft dat 1/3 van het land omvat, het land van ijsbeer & poolvos, en dat als broedgebied van de “Nederlandse” drieteenstrandlopers fungeert, dat inmiddels vrijwel autonoom van Denemarken is, waar we verleden jaar op bezoek waren met de Prins van Oranje.

Op verzoek van de Groenlandse overheid geeft komende week een drietal wetenschappers van de Universiteit van Utrecht een cursus. Die gaat over zeerecht en internationaal recht in het algemeen. De overheid van Groenland is klein, heel erg klein, en toch moet het deelnemen aan allerlei internationale besprekingen en moet het afspraken maken met naburige en andere landen over visserij rechten, scheepvaart, olie en gas winning. Maar ook is het verdragspartner in de internationale conventie voor biodiversiteit, het zeerecht verdrag van de Verenigde Naties en andere bindende overeenkomsten die van belang zijn voor natuurbescherming. Het doel van de cursus is om de capaciteit van de Groenlandse overheid op dit terrein te vergroten zodat zij beter bekend raakt met de rechten en plichten die het als land heeft ten opzichte van haar buren en de rest van de wereld. Een welkome ondersteuning, uit de enthousiaste mailwisselingen met de Groenlandse functionarissen op te maken.

De cursus wordt gegeven door drie wetenschappers van het Netherlands Institute for the Law of the Sea (NILOS) van de universiteit van Utrecht. Het Wereld Natuur Fonds werkt al langer met dit instituut samen. Verleden jaar was Dr. Erik Jaap Molenaar met ons mee toen we met de Prins van Oranje in Groenland waren. Hij duidde het bestaande rechtssysteem in het noordpoolgebied uit en gaf de gaten aan die daar nog in zitten. Er had toen ook een ontspannen maar diepgaand gesprek plaats met de premier van Groenland, Kuupik Kleist. Nadien zijn de contacten tussen WWF en Groenland verder aangehaald en kwam de vraag aan NILOS om deze cursus te geven – beseffende dat de capaciteit van het land op dit terrein nog zeer beperkt is. Al speelt het Wereld Natuur Fonds geen rol in het geven van deze cursus, we willen er wel graag bij zijn omdat het ons de mogelijkheid biedt om afspraken te maken over verdere samenwerking en het opzetten van een aantal projecten op en met Groenland – en natuurlijk omdat we als WWF blij zijn dat we een stevige rol hebben gespeeld in het tot stand brengen van de contacten tussen Groenland en NILOS.

De wetten die tussen droom en daad staan moet je kennen als je iets wilt bereiken. In ons vak van natuurbescherming geld dat ook en het gaat twee kanten op: we moeten weten welke wetten en regels er nodig zijn om soorten en gebieden goed beschermd te krijgen; en we moeten weten waar natuur bedreigende activiteiten (zoals olie & gas winning) zich aan moeten houden. We maken dus gebruik van wetten om iets beschermd te krijgen of tegen te houden. En we steken ook veel tijd en energie in het dichten van gaten in de wetgeving die slecht uitpakken voor de natuur.

Het is de bedoeling om in de loop van de week wat te vertellen over regelgeving in het Arctisch gebied en wat dat praktisch gezien betekend. Basics – van wie is de zee? Waar zitten de gaten en hoe zien die eruit? En waarom is het Noordpoolgebied niet als Antarctica? Wat doet en wil WWF? Dit alles kan saai zijn, maar misschien wordt het toch nog boeiend.

• 11 Juni 2012 - 06:41

Ina:

Hoi Gert,

Elsschot moest eens weten...

'k Ben zeer benieuwd naar je volgende verslagen, leuk om op deze manier wat meer te weten te komen over regelgeving mbt het arctisch gebied.

Succes daar!

• 11 Juni 2012 - 06:58

Han:

altijd een kunst om op het scherpst van de snede, aan (beide) randen van de wet, te opereren....
    afwegen van belangen.

• 11 Juni 2012 - 07:41

Wim Uit Katwijk:

Deze regels van Willem Elschot staan in veel Baantjer-boeken, volgens Corry, die - toen ik de eerste, mooie dichtregel hardop voorlas - deze meteen aanvulde met de tweede. De Cock zei dat altijd bij een misdaad, volgens haar.
    Maar ik vind het verband dat je met die twee regels legt, goed geschreven! Ik las het weer geboeid, want wat je schrijft is absoluut niet saai.
    Wat wordt de wereld klein èn groot , trouwens... Nederland in Groenland, en gelukkig niet met eigen, koloniale of economische belangen.

• 11 Juni 2012 - 07:51

Minke Uit Katwijk:

goed geschreven! Benieuwd naar het vervolg.

• 11 Juni 2012 - 19:07

Rosanne Blijleven:

Toch een mooi verhaal Gert! Handen in elkaar en hopen op positieve stappen vooruit. Heel veel succes daar!!

Gert

Ik ben werkzaam bij het Wereld Natuur Fonds als themadeskundige Noordpool. Voor mijn werk ga ik over 10 dagen samen met kunstenaar Ap Verheggen naar noord-west Groenland om een groot kunstwerk op een ijsberg te plaatsen. Het kunstwerk is geinspireerd door voorwerpen die de Inuit gebruiken. Ter zijner tijd verdwijnt het kunstwerk door het smeltende ijs. Dit staat symbool voor de verdwijnende cultuur van de Inuit in het Noordpool gebied en ook het veranderen van de natuurlijke omgeving van deze mensen als gevolg van het snel opwarmen van het Noordpool gebied. Met dit kunstwerk willen we aandacht voor deze problematiek vragen!

Actief sinds 25 Feb. 2010