IJsberg gevonden - Reisverslag uit Uummannaq, Groenland van Gert Polet - WaarBenJij.nu IJsberg gevonden - Reisverslag uit Uummannaq, Groenland van Gert Polet - WaarBenJij.nu

IJsberg gevonden

Door: wnfgert

Blijf op de hoogte en volg Gert

17 Maart 2010 | Groenland, Uummannaq

Na veel overleg met de mensen uit het dorp hebben we nu een ijsberg uitgezocht. Hij ligt hier vlak voor de kust dus iedereen kan het beeld straks mooi zien! Wel is het zo dat de ijsberg los in zee ligt dus we zijn niet helemaal happy met de veiligheid. Maar we krijgen enorm veel steun van de mensen hier die ons belangrijke adviezen geven. Het plan is nu om de helicopter die in het dorp staat om de verbindingen met de buitenwerled te onderhouden, te gebruiken. We bouwen de beelden vandaag op in het dorp, testen of een en ander transporteerbaar is, en als het dan allemaal mee zit gaan we ze morgen plaatsen. Spannend! Maar vooral een fantastisch aanknopingspunt voor de mensen hier hoe zij in hun dagelijks leven de gevolgen van klimaatverandering ondervinden. Op de fotos zie je de ijsberg die we op het oog hebben. En nog even de moederhond met haar puppy die voor de deur van ons huisje ligt. En het buurmeisje Aviaaja met een andere puppy. Als je zie niet een beetje vertroeteld als ze jong zijn, dan worden ze vals als ze oud zijn vertelde ze.

• 17 Maart 2010 - 16:26

Ina:

Heel veel succes met de installatie!! Het moet lukken!
    En groeten aan Ap.
    ps Wil jij soms ook een hond???

• 17 Maart 2010 - 19:03

Hilde Nakkash:

joooh, wat een reis weer!!Sterkte met de intallatie en we volgen je verslag van alls ademloos!!

• 17 Maart 2010 - 21:14

Ineke:

Hoi Gert!
    Een heel bijzondere reis en een prachtig plan, dank dat we zo kunnen meelezen.
    Sterkte, succes en plezier! Hartelijke groeten.

• 18 Maart 2010 - 21:08

Gooitzen En Iepie:

Via Ina kregen we de tip over je reisverslag.
    Geweldig interessant om zo vrijwel dagelijks mee te kunnen kijken en lezen!
    veel succes en en we komen koffiedrinken.(in eelde dus)

• 19 Maart 2010 - 08:09

Marlou Van Campen:

Hey Gert, heel gaaf joh, je verslag en die foto's!! Begrijp je schaats&ijspassie heel goed ;-)

Zet m op & keep up posting! |Ik ga ook over jou blogwerk vertellen in Beijing omdat zij super geinteresseerd zijn in hoe wnf dat allemaal fixed.

Liefs, Marlou

• 19 Maart 2010 - 09:34

Henk Hack:

Hallo Gert,

Leuk dat je 't ons liet meebeleven. Een heel bijzonder initiatief. Te hopen dat het veel publiciteit oplevert voor de bevolking. We zijn erg benieuwd of het gisteren gelukt is.

Veel succes: Henk en Annie

• 19 Maart 2010 - 09:51

Helma :

Hoi Gert,

Ben je al op de ijsberg geweest? Heel leuk om zo op deze manier je reis mee te beleven en meer op de hoogte te zijn van wat er allemaal gebeurt op Groenland.

Succes met alles,

Groet, Helma

• 19 Maart 2010 - 11:09

Han:

Mooi man. Tzijn net mensen die honden..

Verslag uit: Groenland, Uummannaq

Veldreis Groenland

29 Maart 2010

Qaarsut en laatste dag in Uummannaq

25 Maart 2010

Laatste dag in Uummannaq

21 Maart 2010

Het Children's Home in Uummannaq
Gert

Ik ben werkzaam bij het Wereld Natuur Fonds als themadeskundige Noordpool. Voor mijn werk ga ik over 10 dagen samen met kunstenaar Ap Verheggen naar noord-west Groenland om een groot kunstwerk op een ijsberg te plaatsen. Het kunstwerk is geinspireerd door voorwerpen die de Inuit gebruiken. Ter zijner tijd verdwijnt het kunstwerk door het smeltende ijs. Dit staat symbool voor de verdwijnende cultuur van de Inuit in het Noordpool gebied en ook het veranderen van de natuurlijke omgeving van deze mensen als gevolg van het snel opwarmen van het Noordpool gebied. Met dit kunstwerk willen we aandacht voor deze problematiek vragen!

Actief sinds 25 Feb. 2010